Waarom Yoga bij Optimal Health Studio?

  • Een professioneel team met ervaren yoga docenten 
  • Persoonlijke aandacht
  • Douches en aparte heren- en dameskleedkamers
  • 7 dagen per week yogalessen
  • Gratis matjes aanwezig
  • Speciale anti-bacteriële vloer, perfect voor Bikram en Hot Yoga
  • Geavanceerd luchtverwarmingssysteem dat zorgt voor voldoende zuurstof en verse lucht
  • Sfeervolle ruimtes en een gezellige lounge waar na de les thee en water klaar staat

 

Yoga en Pilates Stijlen

Bikram Yoga

In een verwarmde ruimte (38-39 C) met een hoge luchtvochtigheid wordt een vaste serie van 26 asana's (houdingen) en 2 ademhalingsoefeningen beoefend Doordat je met een vaste serie werkt geeft dit rust en ruimte om te focussen en te groeien in de diepte van de houdingen. Door de warmte kun je soepeler bewegen en ga je zweten, zodat je lichaam zich ontdoet van afvalstoffen.

Deze yogavorm wordt in lessen van 60 ,75 en 90 minuten aangeboden

 

Start 6 weekse Bikram Yoga voor beginners: dinsdag 4 september: 18.00- 19.15 (de eerste 15 minuten krijg je uitleg over de achtergrond van Bikram lessen en de houdingen; daarna een 60 minuten durende Bikram serie)

 

Bikram/Flow Yoga

Een combinatie van klassieke Bikram houdingen en Flow bewegingen. Werken aan kracht, balans en flexibiliteit in een verwarmde ruimte.

 

Hot Yoga

Deze Hot Yoga les is een moderne variant op de Bikram Yoga en bevat een gevarieerde serie van hatha yoga houdingen. Deze les wordt beoefend in een verwarmde zaal van rond de 38 graden. In deze les werk je aan kracht, balans, flexibiliteit en een sterkere core.

 

 

Yin Yoga / Hot Yin

Bij Yin Yoga houdingen, worden houdingen voor langere tijd, soms tot wel 5 minuten, aangehouden. Je voert de oefeningen statisch uit; er wordt weinig gebruik gemaakt van beweging, meestal zit of lig je zelfs helemaal stil. Dit wil niet zeggen dat het niet intensief is. Het langer aanhouden van een houding kan als intensief ervaren worden.

Gewrichten en bindweefsel versoepelen, ontspannen en versterken. Het richt zich minder op de spierpanning en meer op de ontspanning. De Yin Yoga wordt van september tot mei zowel verwarmd (Hot Yin) als onverwarmd aangeboden.

 

Flow Yoga

Flow yoga is een actieve vorm van yoga. Verschillende houdingen gaan soepel en geleidelijk in elkaar over. Flow yoga wordt ook wel Vinyasa yoga genoemd wat betekent ‘adem gesynchroniseerde beweging’. De ademhaling is een belangrijk onderdeel omdat de bewegingen synchroon met de ademhaling worden uitgevoerd. Door het bewust ademen en de aaneenschakeling van verschillende houdingen creëer je een soort dans, ook wel de flow genoemd.

Pilates/ Hot Pilates

Pilates is een bewegingsmethode die erop gericht is het hele lichaam te stretchen, versterken en balanceren. Pilates is een echte workout die lichaam en geest verenigd en een gestroomlijnd uiterlijk creëert met sterke en strakke buikspieren, soepele lenige spieren en een mooie houding. Pilates bieden wij zowel in een verwarmde (Hot Pilates) als onverwarmde ruimte aan.

 

Stress Release Yoga

Een combinatie van een zachte flow en Yin Yoga waarin de nadruk ligt op ontspanning en loslaten. Een relatief rustige yogales die zorgt voor ontspanning, loslaten van stress, bewustwording en innerlijke rust.

 

Mindfulness/Meditatie

Mindfulness is het zonder oordeel aandacht geven aan dit moment en je bewust worden van je lichaam, je gevoelens en je gedachten.

In deze les worden yin houdingen, mindfulness en meditatie oefeningen afgewisseld. Een moment om stilte en rust in jezelf te vinden.

 

Aerial Yoga (voor beginners)

Als het gaat om instappen, dan biedt Aerial Yoga, ook wel hangmatyoga of luchtyoga genoemd veel voordelen. Voor mensen die overwegen te beginnen met yoga, zijn sommige houdingen soms een drempel. Hangmat yoga biedt optimale ondersteuning bij alle houdingen die geoefend worden. Je zweeft als het ware in de lucht, terwijl de doek je maximaal ondersteunt. Aerial Yoga is ideaal voor iedereen die met yoga wil beginnen en wel een steuntje in de rug kan gebruiken.

Start 4 weekse Aerial Yoga voor beginners: donderdag 11 oktober: 19.30-20.30

 

Senioren Yoga

De senioren yoga les is geschikt voor mensen op leeftijd (65+) Een zachte en veilige vorm van lichaamsbeweging die helpt  om je optimaal te blijven voelen. De oefeningen volledig aangepast worden aan de behoeften en mogelijkheden. Het verbetert flexibiliteit, kracht en balans. Geeft een verbeterde doorbloeding,meer energie en betere nachtrust.

Deze les start na de zomer weer vanaf donderdag 6 september: 11.15-12.15

 

Hormoon Yoga

Hormoon Yoga is specifiek bedoeld voor vrouwen met hormonale klachten. Maar ook als je geen klachten hebt, is het gewoon een hele fijne yogaserie. Hormoon Yoga heeft effect op je hele lichaam, in het bijzonder op schildklier, hypofyse en eierstokken. Daardoor kan een verstoorde hormoonspiegel weer in balans komen. De serie is dynamisch met mooie rustige momenten en leidt tot snelle resultaten bij regelmatige beoefening.  Hormoon yoga is aan te raden voor iedere vrouw. Jong en oud. 

Start 6 weekse Hormoon Yoga cursus: dinsdag 4 september : 10.30-11.45

 

Kinder-en tiener Yoga

De kinder-en tiener yoga wordt in 6 weekse pakketten aangeboden. Maar desgewenst kan er ook met een eigen groepje of individueel gewerkt worden. Een blok kinderyoga wordt altijd afgesloten met een ouder-en kindles. Overigens zijn de Ouder-Kind lessen ook los boekbaar.

 

 

Voordelen van Yoga

Verbetering Kracht en Flexibiliteit

Voel je je stijf of heb je last van je gewrichten? Wanneer je in je werk of dagelijks leven te maken hebt met steeds dezelfde terugkerende bewegingen kan dit leiden tot blessures, inbalans en pijn. Door de houdingen die tijdens een yoga les gemaakt worden breng je je lichaam (en geest) weer in balans.

Vermindert stress

We leven in een steeds drukker wordende maatschappij. Stress heeft een direct effect op je gezondheid en emoties. Langdurige stress kan leiden tot chronische klachten en ziekte. Het regelmatig beoefenen van yoga brengt de geest tot rust te brengen, versterkt het afweersysteem en brengt lichaam en geest in balans en helpt je lichaam te ontgiften. Daarnaast is het een fijne manier om tijd voor jezelf te nemen, te ontspannen en tegelijk fitter te worden.

Gewichtsverlies en 'in shape' komen

Door een regelmatige 'yoga practice' zal je lichaam haar beste natuurlijke shape vinden. Als je gewicht wilt verliezen kan een het regelmatig beoefenen van yoga hierbij helpen. Yogahoudingen zijn een mooie manier om je spieren te trainen. Dit stimuleert je metabolisme, detoxificatie en spijsvertering. In een gemiddelde Bikram Hot Yoga les verbrand je tussen de 300-500 kcal

 

Verbetering Focus en Concentratie

Door het bewuster worden van de adem verbetert je focus en concentratie. Dit helpt je een betere controle te krijgen over lichaam en geest. Bij een goede bewustwording en controle van adem wordt yoga mediatie door beweging

Rooster

 

Van 14 juli t/m 26 augustus hebben wij een aangepast zomerrooster.

Check het actuele zomerrooster op onze Facebookpagina of online

 

 

Eerste keer Bikram Yoga?

  • Houd er rekening mee dat je veel zult zweten – de yogaruimte is verwarmd en zweten is een belangrijk onderdeel van Bikram Yoga. 
  • Yoga geeft je meer dan fitness – Yoga maakt je gezonder, je voelt je beter en het biedt herstel en ontspanning. 
  • Wat moet je meenemen – allereerst natuurlijk een open houding en een positieve instelling. Neem ook een grote handdoek en een waterfles mee. Yogamatten zijn aanwezig in de studio; handdoeken zijn eventueel ook bij ons te koop.
  • Kleding – draag bij voorkeur een strak zittend sportbroekje en topje. Het is belangrijk dat wij je knieën kunnen zien. 
  • Lege maag –het is aan te raden om vanaf 2-3 uur voor de les niet meer te eten. 
  • Drink elke dag voldoende water – dat is veel beter dan alleen water drinken voor of na een les. Het is belangrijk om gehydrateerd te blijven. 
  • Kom snel terug voor een tweede les – zelfs als je spierpijn hebt of als je denkt dat yoga niets voor jou is. De ervaring leert dat de eerste les het moeilijkst is.

Optimal Health Studio

Industrieweg 38 d
3641 RM Mijdrecht
0297 791050
info@optimalhealth.nl